16 Şubat 2008 Cumartesi

KOVANLAR ÜZERİNE SOHBET.

Evrenyede kovanlar ve standartları üzerinde bir seri görüşme yaptık.
Ahmet amca yörede ilk arıcılığı yapan kişi. Şimdilerde arıcılıkla ilgilenmiyor. Süt üreticiliği ile uğraşıyormuş. Ama arılıktanda çıkmıyor.
Bu Osman hocamızın yenilikleri takip ettiği bir gösterge. Türkiyeye TKV strafor kovan üretimi yapmaya başlayınca denemek üzere almış. Memnun kaldıkları yanlar var bu kovanla ilgili.
Lakin resimdeki kovanlar strafor olmasına rağmen TKV yapımı değil. Straforun densitesi çok yüksek adeta tahta gibi yurt dışından ülkemize bir dönem giren bir kovan modeli bu. Hatta ben ithalatçısı ile irtibata girmiştim. Fakat ölçüleri çok dğişik bizim kovanlara uygun değil. Osman amca bir deneme kovanı almış. Bu kovanın kendine has özelliklerinden bahsetti.
Taban kısmındaki havalanma bölümünden, şerbetlik katına ve tabandaki kuluçkalığın ölçüsünün değişikliği ilginçti. Ayrıca kuluçkalıkta kalkan olan çerçeveler, ilavelerde kılıç şeklinde yerleştirilmişti.

Bu kovanlarınkendine has bir özelliide kuluçkalıklarında kabarmış plastikten imal çerçevelerinin olmaı idi.
Çerçevede hemen her durum düşünülmüş. İşçi arı gözlerinin ortasında kovanın arka kısmına arıların geçebileceği bir delik yerleştirilmiş. Ayrıca ısınında buradan rahat geçmesine imkan verilmiş.
Çeçevenin alt kısımlarına doğru yapılan az miktardaki erkek arı gözleri de arı davranışlarına ve yaşamına uygun bir gelişme sürecinin oluşturulması için imkan sağlansın diye yerleştirilmiş.
Çerçeve kalınlığı arının doğal yaşamdaki ölçülerine riayet edilrek yapılmaya çalışılmış.
Bana kalırsa Türkiye için tek sıkıntısı bizim ülkemizdeki iklim koşullarında arıların doğal yaşamda ortaya koydukları petek modeline ( ölçülerine) derinlik anlamında bahsediyorum, pek uygun değil gibi.
Ülkemizde nerde ise hemen her mevsim arı hareketine izin veren dönemsel periyodik günler var. Derin bal kemerine imkan veren bu çerçeve belkide Bizim için kayıp bile olabilir. Fakat yurdumuzun uzun dönem kış geçiren bölgelerinde bal kemerini geniş tutmak zorunluluk olduğu gibi bu bölgelerde derin tip kovanlar ile çalışmak belkide daha avantajlı olabilir.

Tabiki büyük bir kuluçkalık büyük bir işçi arı kadrosu demektir. Bal döneminde bu denli üyük parçalar ile çalışmakta her baba yiğide göre değil. Ön kısımda bulunan bu geniş uçuş deliği bal dönemindeki havalanmayı salamak ve nakliye de ise ters çevrilerek pratik bir nakliye sağlamak üzere oluşturulmuş gözüküyor. Hafifliği nakliyede ayrı bir fayda ama arı ve bal bol iken nakliye yapmak straforun ısı izolayon özelliğinden dolayı oldukça dikkat edilmesi gereken bir özellik.

Bir kovan imalathansi. Fakat seri üretim yok muhtar Mustafa abi kendi kovanlarını yapıyor. Tamir ediyor. Yöredeki diğer arıcıların ihtiyaçlarını karşılıyor.
Mustafa abinin alet ve edevatları el becerisi olan tüm arıcıların arzu ettiği bir düzenek görünümünde.
Mustafa abi yörede strafor kovan imalatı da yapıyor. El becerisi ve maharet her zaman her yerde altın bilezik.
Bunlarda yerli strafor kovanlar, TKV denalınanların sorunları yöredeki arıcılar tarafından tespit edilmiş ve yöreye daha uyumlu hale getirilerek bu hale gelmiş. Ülkemizin her yöresinde kullanılan ilkel kovanlarda, modern kovanlarda yöreye uygun hale getirilerek yapılmaya çalışılmaktadır. Lakin yapılması gerekli en önemli unsur çerçevelerin mutlaka standarda uygun olması gerekliliğidir. Böylece arı satışlarında ne tür kovan kullanılırsa kullanılsın herkes iç ölçüler birbirine uyumlu olduğu için sorun ile karşı karşıya kalmaz. Arlıkta bulunan kovanlar arasında da çerçeve değişiklikleri yapılırken sorunlar ile karşılaşılmaz.


Gönül isterki arıcılık yapılan işletmede arıcının tüm kovanları birbiri ile uyumlu olsun. Bu uyum iş gücü kaybını ortadan kaldırır. Daha sağlıklı bir çalışma imkanı ortaya koyar.

Hiç yorum yok: