22 Eylül 2007 Cumartesi

VASIFLI ANA ARI HAPİSLEMEKLE ANLAŞILABİLİYORMU?

Damızlık ana arıları anca temmuz ayı sonlarında alabildim. Bu dönem yaz ortası gibi olduğundan bu analar acaba kaliteli olur mu olmaz mı düşüncesinde idim fakat yapılacak bir şey yok idi. Sıramızı bekledik ve damızlık materyallerimizi aldık. Bu yıl işi azıttım biraz 300 ana yetiştiren bir işletmeye 3-5 damızlık yeterken ben 20 adet damızlık ana arı aldım. Bir düşüncem var elbet. Bunları kondisyon testine tabi tutacağım. Sonuçta bu arılardan en fazla bal yapanlarından ana arı üretmeyi düşünüyorum. İyinin iyisi ile çalışmalarımızı sürdürmeliyiz.

Ana kafeslerini sıra ile bölmelere verdim. Fakat bu arılar kıymetli analar olduğu için zayiatsız bir kabul yöntemi uygulamak istiyordum. Tecrübelerime göre ana kabul edecek olan arıların pek rahatsız edilmemesinde fayda var. Bende arılara kafesleri verdim. Lakin alışma devresini uzatmak için kek kısımlarını açmadım. Ana arıların kovandaki kalış süresini, bir diğer deyişle alıştırma devresini uzatmak için üç gün sonra kek kısmını açtım. Fakat bu damızlıklardan nasıl oldu ise bir tanesini atlamışım. Kek kısmını açmayı unutmuşum. Bu yıl ana arıları kovanlara verdikten sonra kek kısmını da açınca bu bölmelerin yanına yaklaşık 1,5 ay gibi bir süre sonra uğradım. İşlerimin yoğunluğu ve arı sayısının çok fazla olması birim koloni başına düşen ilgilenme süresini oldukça azaltıyor. Neticede 1,5 ay süre sonra rutin kontrolüm esnasında bir de ne göreyim. Kafesin içerisinde ana arı durmuyor mu. Hatta işçi arıların bir kısmı bile yaşıyor. Kafesi aldım kenara ve baktım çerçeve arasından aşağıya. Çerçevenin ortasında kapalı yumurta ve birde ucundan ana çıkmış ana arı memesini görünce bu kolonide iki ana olduğu anlaşıldı. Birde ne göreyim ana çıkmış ve salına salına dolaşıyor çerçeve üzerinde.

Böylece damızlık ana arının vasıflı olduğunu anlamış olduk. Buradan vasıflı ana arıyı anlamak için bir iki ay hapisleyerek tutmak anlamı çıkmıyor elbette. Burada ana arının öldürülemeyecek kadar iyi bir ana arı olması koloni bireylerince öldürülmesini engellemiştir. Bu durum ortaya çıkıyor. Yoksa ki ana arı mutlaka propolis ile kapatılarak ölmesi istenirdi.

Hiç yorum yok: