12 Aralık 2007 Çarşamba

HMF NEDİR? NE DEĞİLDİR?

HMF=Hidroksi Metil Furfurol

Bu tanımı zaman zaman duymuş olmalısınız. Özellikle ısıl işlemlerin uygulanması ile muhafaza edilen ve koyulaştırılan gıdalarda çok önemli bir kalite faktörüdür. Balın ısıtılması sırasında glikoz, fruktoz gibi şekerlerin asidik ortamda parçalanması sonucunda oluşan HMF un yükselmesi insan sağlığına zararlıdır. Bu nedenle balların kristalizasyonunu önlemek için bala doğrudan bir ısıl işlem uygulamamak gerekiyor. Fırın sistemi denilen bir yöntem ile balın kristalizasyonu durdurulabilir yada eski haline döndürülebilir. Bal içinde bulunduğu teneke ile 45 derecede 24-48 saat ısısı sürekli hareket halinde ve homojen olan, fan sistemi bulunan ısıtıcılar kullanılır. Böylece insan sağlığına zararı ortaya çıkmaz. Para vererek aldığımız ve ilaç niyeti ile tükettiğimiz balların HMF oranı yüksek olmaması gerekiyor. Bal ne kadar çok ısıl işleme maruz kalırsa ve sıcaklığı artırılırsa HMF oranı o denli yükselir ve bal kalitesiz hatta zararlı hale gelir. Şimdi bizler balı fan sistemli fırın yöntemini yada ben mari yöntemini kullanmaz isek sağlığımız tehlikeye girebilir. Bal tüketicileri sağlıklarına dikkat ettikleri için bal tüketirken bu durumu bilseler acaba kristalize olmaya başlamışımı yoksa bir yıldır rafta hiç değişmeden duran glikoz içerikli ve kristalize olmayan ballarımı tercih ederler.
Bal üreticilerinin bilmeden de olsa HMF değerini bazen artırarak balın yapısında bozulmaya yol açtıkları bilinen bir durum. Tüketicilere özellikle doğal balın donması gerektiğini bildirmeli ve donmayan balın sahte bal olduğu bildirilmelidir.

Eğitim uzun soluklu bir iş birden olmuyor.
Eğitim olumlu davranışların ortaya çıkması durumu.
Eğitim kişi üzerinde istendik davranışların oluşmasını sağlamak.
Eğitim doğru bilgilere ulaşmada geçmişte yapılan yanlışları tekrar etmeden onlardan ders almaktır.
Eğitim bulunduğunuz ortama adapte olabilme becerisidir.

Görüyoruz bir çok eğitim tanımı var. Burada birkaçını dile getirdik. O halde bal kültürünün oluşması ve tüketicilerin, üreticilerin, gençlerin eğitim süreçleri içinde bal kültürünün oluşması noktasında çalışmalar yapılmalıdır. Bal eğitiminin oluşması için hep beraber bu sektördeki tüm kuruluşlar tüm bireyler kol kola girmeli ve çalışmalıyız ki geleceğimizin parlayan yıldızları gençlerimiz sağlıklı beslensin ve toplumumuz sağlıklı olsun.

Kalın sağlıcakla.

Hiç yorum yok: