4 Aralık 2007 Salı

NAKLİYE ESNASINDA NELER NASIL YAŞANMALIDIR?



İstanbul Büyükçekmece gölü kenarındaki arılığımızda ürettiğimiz bölme arıların nektarlı bir bölgeye taşınması esnasında atıştırıyorduk. Soldan sağaReşat Albayrak,Kibar Albayrak, Adnan Mazman, Yalçın Sezer, Ahmet Işık.

Bir çok arıcı nakliyelerde bir çok sorun ile karşılaşır. Bu sorunlar olağan olmakla birlikte hızlı nakliye için ortadan kaldırılması gerekli olan çalışmaları kapsar. Dilimiz döndüğünce hatırlatmaya çalışalım.

Öncelikle bir çok kişi ile nakliyeler kolay hale gelmez zor hale gelir. Kimin ne yaptığını bilemediğimiz bir nakliye sırasında kargaşa ortaya çıkar. Çok kişi yerine işi bilen yeter sayıda çalışan daha çabuk gideceğimiz yere gitmemize yardımcı olur. Çünki zaman hem nakittir hemde başarıdır arıcılıkta.

Nakliye elemanlarında seri çalışma düzeni olmalı ve ve bu işlerde adeta standart hale getirilmelidir. Bir kamyona yüklenecek olan arı sayısı ister 50 olsun ister 250 pratik bir çalışma hem daha az yorulmayı hemde daha seri bir şekilde yola çıkmamıza yardımcı olur.

Çalışanlardaki bu becerikli yapıyı ortaya koyacak ekipmanda önemlidir. Bir çok kovan var ve arazide dağınık olarak yerleştirildi ise bu dağınık kovanlara ulaşmak ve diğer yandan arılık içindeki düzeneklerin dağınık olması çalışmayı engelleyen barikatlar gibi bir durum ortaya çıkaracaktır. Arılıklar düzenlenirken bir sonraki nakliyede nasıl kamyonun yanaşacağı bile planlanmalı vekovanların indirilip bindirilmesi esnasında çalışanların daha pratik bir şekilde kovanları kamyona yerleştirmelerine imkan verecek bir şekilde konumlandırılmalıdır.

Arılık düzeni kovan taşıyanların ayaklarının altında engel teşkil edecek şekilde dağınık olarak yerleştirileceğine tek sıralık gruplar halinde yerleştirilmesi ve her kovanın farklı renklerde boyanması hem şaşırmayı engelleyerek hemde daha fazla arının daha az yerde yerleştirilmelerine imkan vererek çalışmayı kolaylaştıracaktır.

Kovanların taşıyanlar tarafından daha rahat kaldırılıp kamyona yükleme işlemi yapılabilmesi için kovan kulplarının ön ve arkaya yerleştirilmesi daha doğru olacaktır. Her bir kovanın önce yana döndürülüp tekrar kaldırılma zarureti doğuracağından dolayı yanlardaki kulplar daha kullanışsızdır. Tek katlı kovanların kaldırılmasıe snasında ise arıcının sağlığını daha az tehlikeye sokan şekilde kulpların ön ve arkada olmasıdır.

Nakliyeler özellikle yaz aylarında gece yapılmak zorundadır. Hava çok sıcaktır ve gün uzunluğu çok fazladır. Gece kısa sürdüğünden dolayı nakliye çok çabuk olacak şekilde olması en doğrusudur. Gece boyunca yapılan ve sabah erkenden arıların çalışmasına imkan verecek olan nakliyeler en mükemmel bir nakliye şeklidir. Bir çok arıcı gece yükleme esnasında arılıkta mutlaka bir kaç eşya unuturlar. Mutlaka arılıkta gece yüklemelerinde bir kaç adet el feneri kullanmalıdırlar. Hatta madencilerin kafalarına taktıkları ve kademeli aydınlatma sağlayan fenerlerin kullanılmasıda son derece faydalı olacaktır. Arılıktan arıları kamyona yüklemeden önce gündüz arılar çalıtığı sırada bazı boş kovan, ilave , çıta ve çadır , süzme makinesi gibi alet ve edevatların hazırlanması ve bir kısmının da kamyona yüklenmesi söz konusu olabilir. Bu şekilde çok daha çabuk bir şekilde nakliye işi gerçekleştirilecektir.

Kamyon yüklendikten sonra halatların bağlanmasına başlanmamalı bir kısım çalışan arılıktan kovanları getirdiği esnada bir grupta kamyondaki düzenleme işini yapmalıdır.Bir sıra arı yüklendikten sonra arı kovanlarının sarılması işlemine başlanmalıdır. Kamyonda kovanların halatla satılması yerine son zamanlarda gır gır adı verilen yapılar ile kovanlar çok daha sağlıklı bir şekilde kamyon sarılmaktadır ki bir kamyon arısı olan bir işletme için bu gırgır aparatlardan mutlaka bulunmalı ve kamyoncuda olup olmadığına bakılmamalıdır.

İşi bilmeyenlerle değil bilen az kişi ile çalışmak çok daha fazla işi daha kısa sürede bitirmemizi sağlar.

Kalın sağlıcakla.

Hiç yorum yok: